Al bijna 100 jaar geleden werden de plannen uitgevoerd om bij Rotterdam, net als bij Amsterdam, een vliegveld te bouwen. Hier begon het met de geschiedenis van Rotterdam Airport. In 1920 was vliegveld Waalhaven klaar. Het lag alleen op een andere plek dan waar het nu ligt… Luchthaven Waalhaven is nooit een militair vliegveld geweest. Het was vanaf het begin al een burgerluchthaven met lijndiensten op Londen en Parijs. Het waren de eerste uren van de burgerluchtvaart; men vloog nog uitsluitend met propellervliegtuigen en de KLM was slechts een jaar eerder opgericht.
De afbeelding hierboven is een plaatje van een grote mensenmassa bij vliegveld Waalhaven in 1932. Ook toen had Shell een kantoor op het vliegveld van Rotterdam.
In de tweede wereldoorlog begrepen de Duitsers echter dat het vliegveld wel eens van belangrijke strategische waarde zou kunnen zijn voor Nederland en de geallieerden. Het werd daarom in de eerste uren van de invasie hevig gebombardeerd. Het vliegveld was volledig verwoest. Een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Rotterdam Airport, aangezien vliegveld Waalhaven na de oorlog nooit meer werd herbouwd.
De afbeelding hier rechts: een boer op paard en wagen voor vliegveld Waalhaven, 1934.
Na de tweede wereldoorlog
Na de tweede wereldoorlog werd de noodzaak van een vliegveld in de regio Rotterdam-Den Haag steeds duidelijker. Het oog viel op de Zestienhovense polder, een grote polder net ten noorden van Rotterdam. Pas in 1956 werd Rotterdam Airport daar gebouwd. Het terrein in de polder stond destijds nog bekend als vliegveld zestienhoven. De enige start en landingsbaan werd in 1966 verlengd naar de huidige 2200 meter. De laatste hand aan de huidige terminal werd een jaar later gelegd.
Huidige operatie van Rotterdam Airport
Rotterdam Airport heeft nooit aviobruggen gehad (in de spreektaal ook wel ‘slurven’ genoemd). Er wordt gebruik gemaakt van vliegtuigtrappen. Passagiers moeten dus daadwerkelijk naar buiten om te boarden. Geen probleem voor de meeste mensen aangezien de kosten hiervan ook wat lager zijn. Hierdoor wordt de prijs van een ticket indirect ook weer lager.
Afbeelding: Een Falcon 7X van Shell Aircraft.
Behalve een aantal vliegtuigen van de gemiddeld zeven vliegtuigmaatschappijen die vliegen vanaf Rotterdam Airport, hebben ook zakenjets van JetNetherlands een vaste standplaats op het vliegveld. Ook Shell Aircraft heeft een plekje op het vliegveld. En mocht je ooit nog je been breken op vakantie in Tirol, de Tirol Air Ambulance organiseert ook de zogenoemde gipsvluchten. Deze vluchten komen altijd binnen op Rotterdam Airport.